tisdag 4 september 2007

Inspiration eller stöld?


Detta är något som ganska ofta kommer upp i diskussioner inom reklambranschen. Där är ju så att vi inspireras av allt runt omkring oss. Och jag anser att man har mycket att lära genom att titta på tidigare gjord reklam. Tyvärr ser man allt för mycket nödlösningar i reklamutbudet ute i samhället.

Nu menar jag inte att det var bättre förr, men det som oftast finns i olika böcker har valts ut av en anledning. Avis reklamen till exempel var fullkomligt lysande när den kom. Och den är ett typexempel på en kampanj som inspirerat många genom åren.

Dock ser man också allt för mycket exempel på lösningar som är på gränsen till stöld också. Nu är inte detta inlägg ett sätt för mig att hänga ut någon för just stöld, men jag anser att vi måste våga vara kritiska till lösningar som vi sett tidigare. Likväl som vi ska vara kritiska till lösningar som inte håller måttet. Dagens bildlösning fick mig att reagera eftersom jag tidigare använt en snarlik bild i ett tidigare inlägg (en vanlig dag på jobbet). Då var det TBWA, Warsaw, som gjort en self-promo för sin byrå. Idag såg jag denna stortavla för kommande säsongen av Idol på TV4. Döm själva, men det är gjort under samma år!

Inga kommentarer: