fredag 27 november 2009

Storebror ser dig...

Hmmm... Jag bara kom att tänka på en sak när jag idag läste Dagens Media. Draft FCBs kampanj för Radiotjänst har börjat rulla denna veckan. Succé kan man väl säga när nästan 1,7 milj unika besökare från 200 länder har gått in på sidan sedan i måndags. 600 000 foto har tankats upp för att göra filmklippet i kampanjen. Jag tror ni håller med mig om att det är en lyckad spridning för avsändaren från lilla Sverige, men vet ni egentligen vilken kampanj jag skriver om?

Jo, det ska jag tala om... Radiotjänst är avsändaren bakom Tackfilm.se! Denna sida som spridit sig via Facebook och liknande forum som en löpeld. Jag tycker naturligtvis att det är en bra idé och ett bra grepp om det hela, men börjar fundera på det hela. Jag har inga fakta i dessa tankar men tänker inte heller kolla upp dem, för detta är min blogg och här skriver jag för eget bevåg. hehehe...

Vem använder mest internet? Vi kan väl vara överens om att det är den yngre generationen i alla fall. Vilken generation är sämst på att betala radio & TV licensen? Vi kan nog vara överens om att det är den yngre generationen. Förstår ni vart jag vill komma med rubriken?

Nu är det ju inte så att Radiotjänst har denna kapacitet... Men låt oss leka med tanken... 1,7 milj unika besökare! Visserligen 200 länder, men då drar vi bort 700 000 och generaliserar att 1 milj är boende i Sverige. Undra hur många av dessa som betalar TV licensen? Om Radiotjänst skulle ha befogenhet och kapaciteten att kolla alla dessa IP nummer skulle de nog få in en hel del nya pengar i licensavgift! Eftersom alla med internet uppkoppling ska betala TV licens. hehehehe...

Kontentan är... Att när ni leker runt och skickar roliga filmer över nätet, då tänker ni inte alltid på vem avsändaren är. Kommunikation handlar om helt nya angreppssätt i dagens samhälle. Så storebror skulle kunna se dig!

Inga kommentarer: