torsdag 26 november 2009

Debatten är igång...

Nina Åkestam skrev ett inlägg på sin blogg angående valet av Ulf Strömqvist som ny ordförande för Komm. Jag förstår hennes kritik och anser att branschen ibland verkar sträva bakåt för att man verkar rädd för vad som komma skall. Vi kämpar varje dag med att få respekt för vad vi verkligen gör utan att bli betraktade som lägst ner på statusstapeln. Vi förväntas ha svaret på hur vi ska nå ut till målgrupperna och få dessa till ett engagemang.

Nina skriver:
"Reklam/kommunikationsbranschen är mitt i brinnande lågkonjunktur. På varje byrå med självaktning jobbar folk som illrar för att hitta sig själva i allt det nya. Alla jag har druckit en kopp kaffe med det senaste året har haft samma tankar och diskuterat samma saker. Byråerna måste förändras. Vi måste professionaliseras. Kommunikationen måste upp på agendan i näringslivet, och det är vi själva som måste släpa den dit. Det händer enormt mycket omkring oss och vi måste ta i från tårna om vi ska ha en chans att hänga med."

Faktum är att Nina inte kritiserar Ulf som person eller hans kompetens, utan om han är rätt för jobbet. Jag håller verkligen med henne om att valet kan ifrågasättas. Just i dessa tider då debatten måste fram och synlig göras, ska man då välja en person som aldrig synts till i denna? En person vars byrå absolut inte ligger i framkant för det nya. Hilanders är väldigt duktiga på strategier, B2B och att vårda deras typ av kunder. De är dock i mina ögon inte en byrå som förespråkar den nya tiden, det räcker inte med att säga att man satsar på det digitala (det gör ju alla).

Tack Nina för att du lyfter upp det till ytan! Jag vet att du inte är ute efter jobbet själv, men någon måste ta sig an uppgiften... Vem är då det bästa valet? Jag har inte svaret, men det borde vara en som brinner för att utveckla vår bransch i rätt riktning.

Inga kommentarer: