fredag 27 juni 2008

PC fanskap!

Som Mac-människa tar det faktiskt emot att lyfta fram denna! Men faktum är att HP under en tid nu levererat jävligt bra reklamfilm. Vill noga poängtera att det gäller reklamfilmen inte print. Flowet och sättet att jobba med övergångarna är ypperligt!
Byrå: Goodby, Silverstein & Partners

torsdag 26 juni 2008

Bokstavligt talat?

Nej, bildligt!

Byrå: NeogamaBBH, Brazil



Global warming



WWF har kommit med denna print som är ganska bra gjord. Gillar denna typ av manipuleringar. För tankarna förbi en vidareutvecklad Kevin Kostner i Waterworld. Som tur är suger inte printen som filmen gjorde!

Byrå: Germaine, Antwerp, Belgium

Magic

JC Penney har precis fått brons i cannes för sin film kring "speed dressing". Dock har det uppstått lite problem mellan reklambyrån och JC Penney och filmen verkar dras tillbaka. Tycker väl att den är ganska schysst, men faller mer för denna! Här är det också snyggt filmat och musiken sitter som en smäck. Härligt ljus och en kul idé. Njut!

Byrå: Saatchi & Saatchi, New York

onsdag 25 juni 2008

Stuck inda middle!

CREST GLIDE dental floss har fått denna kampanj gjord. Tycker det är en bra bildlösning för ett problem som ofta dyker upp. Men när det gällde att ta ut den på gatorna behövdes något lite mer uppseendeväckande, då kläcktes idéen till gris-lösningen! Tycker personligen den är jävligt rolig och definitivt uppseendeväckande!

Byrå: Saatchi & Saatchi, New York


Where your balls at?!

Jag tycker detta är så fräckt gjort! Lamborghini envisas med att inte visa sina bilar i reklamen. Istället skapar man nyfikenhet med ganska uppfinningsrika bildlösningar. Här leker man med den regionala stoltheten som ligger djupt förankrat i bilmärket.

För er som inte förstår är Ferrari Lamborghinis största konkurrent och deras emblem är som sagt en stegrande häst.

Byrå: Philipp und Keuntje, Germany

söndag 15 juni 2008

Något av det bästa jag sett!!!!!!

Ibland är det en copylösning som gör annonsen fantastisk.
Ibland är det bildlösningen som tar det där extra steget.
Men framförallt är det idén som gör jobbet möjligt.

I denna reklamfilm är det alla dessa 3 faktorer tillsammans med en sällan skådad enkelhet som får detta att bli något av det bästa jag sett. Börjar som något av det tråkigaste man sett, men när vändningen kommer blir man häpen! Kanske måste man vara i branschen för att uppskatta denna film, men eftersom jag är reklamskadad står jag upp och applåderar!



Agency: SAVAGLIOTBWA, Buenos Aires
Creative Director: Ernesto Savaglio
Copywriter: Ernesto Savaglio & Alexis Alvarez
Art Director: Pablo Carrera
Agency Producer: Eduardo Suárez
Production Company: Awards Cine, Buenos Aires
Director: Jojó/Bosco
Producer: Fernando Rambo Damiano
Editor: Awards Cine
Music: Yann Tiersen

söndag 8 juni 2008

Hhmmm det gamla knepet…




Funkar fortfarande på mig! :-) Det är bara så att det väcker min nyfikenhet direkt. Kopplingen till hemlig agent och vad som får offentliggöras är solklar. Tycker att man lyckats klockrent i detta fall. Byrå är Urban pin-up, South Africa, vilken jag aldrig tidigare hört talas om.

Har själv varit med och gjort en version av detta knep för ex antal år sedan. Även denna kampanj fick stort genomslag och gick under 2-3 år i olika versioner. Dock var idén att stryka över all onödig text och endast lyfta fram det väsentliga.